کد خبر: ۱۱۹۴۴۶
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۸
بررسی آمار گمرک ایران نشان می‌دهد که میزان صادرات نفت در ۶ ماهه امسال معادل ۲۳.۲ میلیارد دلار نفت بوده در این مدت ۲۸.۱ میلیون تن محصولات پتروشیمی به ارزش ۱۱.۳ میلیارد دلار صادر شده است.

جزئیات فروش نفت در ۶ ماهه ۱۴۰۳ |  ایران چقدر نفت فروخت؟

به گزارش آرانیوز، بررسی آمار گمرک ایران نشان می‌دهد که میزان صادرات نفت در ۶ ماهه امسال معادل ۲۳.۲ میلیارد دلار نفت بوده در این مدت ۲۸.۱ میلیون تن محصولات پتروشیمی به ارزش ۱۱.۳ میلیارد دلار صادر شده است.

طبق آمار، صادرات پتروشیمی در این مدت، به لحاظ وزن ۵ درصد و از حیث ارزش ۷ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است.

پیش‌تر سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی ۴۰ درصد بود اما با دریافت مجوز دولت از مقام معظم رهبری، سهم صندوق توسعه ملی به ۲۰ درصد کاهش یافته، بر این اساس سهم دولت از فروش نفت به ۶۵ درصد افزایش یافته است.

حراج بعدی شمش طلا ۱۵ مهر برگزار می‌شود

پنجاه و ششمین حراج شمش طلای مرکز مبادله ایران در روز یکشنبه ۱۵ مهرماه از ساعت ۱۲ تا ۱۶ در تالار معاملات طلای این مرکز برگزار خواهد شد. وجه‌الضمان شرکت در حراج برای هر متقاضی ۳۵۰ میلیون تومان برای هر شمش است.

متقاضیان خرید شمش طلای مرکز مبادله ایران می‌توانند با واریز وجه‌الضمان به ازای هر قطعه شمش طلا تا ساعت ۲۴ روز شنبه ۱۴ مهرماه، در پنجاه و ششمین حراج این مرکز شرکت کنند.

طی ۵۵ حراج شمش طلای مرکز مبادله ایران، ۱۰.۵ تن شمش مورد دادوستد قرار گرفت که درنتیجه آن ۴۷.۲ هزار میلیارد تومان ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد کشور وارد شد.

نرخ جدید بهره بین‌بانکی ۰.۰۱ درصد کم شد

نرخ بهره بین‌بانکی بعد از ۲ هفته افزایشی، در هفته منتهی به ۱۱ مهر با کاهش ۰.۰۱ درصدی نسبت به هفته قبل به ۲۳.۷۳ درصد شد. کاهش این نرخ یکی از عواملی است که در صورت استمرار می‌تواند به بهبود وضعیت بازار سرمایه منجر شود.

این نرخ در هفته نخست پاییز با افزایش ۰.۰۴ درصدی همراه شد و به بالاترین سطح خود در سال جاری رسید. نرخ سود بین‌بانکی در هفته منتهی به ۴ مهرماه ۲۳.۷۴ درصد شد. پیش‌ازاین بالاترین نرخ بهره بین‌بانکی ۲۳.۷۱ درصد بود که در هفته منتهی به ۱۴ شهریور ثبت شده بود.

نرخ بهره بین‌بانکی در هفته پایانی شهریور و روزهای پایانی تابستان استارت افزایش مجدد را زد و با رشد ۰.۰۲ درصدی وارد کانال ۲۳.۷ درصد شد، این نرخ در هفته منتهی به ۲۸ شهریورماه به ۲۳.۷ درصد رسید.

مأموریت مراقبت از بازارها ابلاغ شد

خبرهای دریافتی بیانگر آن است که رئیس‌جمهور بعد از سفر قطر، دستور ویژه‌ای برای مداخله و مراقبت در بازارها صادر کرده و همتی، وزیر اقتصاد و فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی مأمور مراقبت و ورود به بازارها شدند.

طی روزهای اخیر و هم‌زمان با تشدید نوسانات ارزی، فعالان بازار از حضور پرقدرت بازارساز در بازار و افزایش مداخلات ارزی خبر داده بودند.

گفته می‌شود، بانک مرکزی در حال برنامه‌ریزی یک مداخله بزرگ است و ۱۰۰ میلیون درهم نیز برای این منظور بناست در روزهای آتی وارد بازار شود.

سیگنال مثبت صادراتی برای بخش خدمات

بر اساس دستورالعمل ابلاغی از سوی سید محمدهادی سبحانیان، رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور، صادرکنندگان خدمات برای سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ تکلیفی بابت رفع تعهد ارزی ندارند. این اتفاق سود صادرات خدمات را افزایش می‌دهد.

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور در ابلاغیه معافیت صادرکنندگان خدمات از رفع تعهد ارزی در سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ اعلام کرد: «به‌موجب احکام قوانین بودجه سنوات ۱۳۹۸ لغایت ۱۴۰۱ برخورداری از هرگونه معافیت مالیاتی برای درآمدهای حاصل از صادرات کالاها و خدمات (به‌جز صادرات محصولات بخش کشاورزی و خدمات فنی و مهندسی در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹) و استرداد اعتبار مالیات بر ارزش‌افزوده به صادرکنندگان (صرفاً در سال‌های ۱۳۹۷ لغایت ۱۳۹۹) در سال‌های ۱۳۹۷ لغایت ۱۴۰۱ منوط به بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور طبق مقررات اعلامی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران شده است. متعاقباً به دلیل تصویب قانون اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در تاریخ ۱۴۰۰/۱۱/۱۰ و آیین‌نامه اجرایی تبصره (۶) بند (ح) ماده (۲) مکرر قانون مذکور به‌موجب تصویب‌نامه شماره ۱۷۰۶۲۳ /ت ۶۰۰۷۰ هـ مورخ ۱۴۰۱/۰۹/۱۵ هیأت وزیران موضوع رفع تعهد ارزی صادرکنندگان در قوانین بودجه سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ مورد حکم قرار نگرفته است.

چالش آبی در پایتخت

وضعیت بحرانی منابع آب در تهران یکی از چالش‌های اساسی این کلان‌شهر است و بر اساس گزارش‌ها میزان مصرف آب در تهران به‌مراتب بیشتر از ظرفیت تأمین آن بوده و این مسئله به بحران جدی تبدیل شده است.

بر اساس گزارش‌های رسمی میانگین بارش سالانه در تهران طی چند دهه گذشته حدود ۲۵ درصد کاهش یافته، این کاهش بارندگی به‌طور مستقیم بر حجم ذخایر سدهای اطراف تهران تأثیر منفی گذاشته است.

همچنین میزان برداشت از منابع آب زیرزمینی در تهران به مرز بحرانی رسیده است. سطح این منابع طی ۲۰ سال گذشته به‌طور میانگین حدود ۱۲ متر افت داشته و این مسئله باعث افزایش فرونشست زمین در برخی مناطق شهری شده است.

از طرف دیگر حدود ۷۰ درصد از آب شرب تهران از سدهای اطراف شامل سدهای کرج، لار، طالقان، ماملو و لتیان تأمین می‌شود. کاهش بارندگی‌ها باعث کاهش ذخیره این سدها تا حدود ۴۰ درصد ظرفیت شده است.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار